پاک ورزی چیست؟

مدتی است با توجه به دغدغه ی اهالی ورزش نسبت به حمایت از محیط زیست، رشته ورزشی نوین و جذابی از کشور سوئد تحت عنوان پلاگینگ ( پاک ورزی)  شکل گرفته است. که به دلیل مفرح بودن، این فعالیت ورزشی در دنیا طرفداران زیادی هم به خود جذب نموده است پایه و اساس اصلی این رشته پاکسازی طبیعت و جمع آوری زباله می باشد که در همین راستا مسابقه های تفریحی هم با شدت های مختلف از طریق راه رفتن، دویدن آرام و یا جاگینگ طراحی گردیده است.

ورزش در طبیعت یکی از بهترین و ساده ترین روش های ورزش است که می تواند در بهبود روند زندگی سلامت و همچنین داشتن تناسب اندام مناسب تاثیر گذار باشد.

امروزه با توجه به علاقه مندی انسانها به طبیعت گروههای مختلف کوه نوردی، جنگل نوردی و طبیعت گردی تشکیل می گردد که متاسفانه به دلیل عدم آموزش صحیح این افراد مشکلات عدیده ای در محیط زیست  بخاطر تولید زباله انبوه و رها کردن آن در طبیعت پدید آمده است که برای تجزیه این زبالها سالها زمان نیاز است.

از اینرو کارگروه پاک ورزی انجمن ورزش در طبیعت اقدام به برگزاری آموزش حفاظت از محیط زیست و بقا در طبیعت و همچنین مسابقات تفریحی این فعالیت ورزشی

می نماید.

حال با توجه به مزایای ورزش در طبیعت که نقش بسزایی در سلامت قلبی و عروقی ما دارد را می توانیم با الگوهای صحیح تمرینات کاربردی (فانکشنال ترینینگ) در هنگام جمع آوری زباله ها از روی زمین و مکان های مختلف به تقویت گروه های مختلف عضلانی و رفتار های حرکتی روزمره بپردازیم.

شاید تا به امروز به این نکته دقت نکرده باشید که تمام رفتار های حرکتی ما در فعالیت های روزانه از قبیل نشستن، برخواستن،خم شدن، کشیدن، هول دادن و … تعریف خاصی در ورزش امروز و متد های آمادگی جسمانی و فیتنس دارند.

♦️نکته آموزشی:

مصداق بارز اجرای حرکت (هینج) یا خم شدن مانند برداشتن یک شی از روی زمین می باشد که بهتر است برای انجام تمام این حرکات و فعالیت ها و جلوگیری از صدمات احتمالی از الگوهای صحیح حرکتی استفاده کنیم.

به عنوان مثال هنگام نشستن و چمباتمه زدن(اسکوات) بهتر است الگوی حرکتی مناسب را به صورت آگاهانه در نظر د اشته باشیم به طوری که تا حد امکان ستون فقرات در یک راستا قرار گرفته و سر و سینه بالا باشد و موقع نشستن در دامنه کامل حرکتی، زانو ها از پنجه پا جلوتر نرود.

یا در مواقع بلند کردن یک شی از روی زمین باید تمام تلاشمان را بکنیم که ناحیه میان تنه پایدار باشد و تا جایی که امکان دارد از قدرت پاها برای بلند کردن آن از روی زمین استفاده کنیم

(مانند حرکات ددلیفت و اسکوات)

بهتر است در هنگام نشستن و برخواستن های مکرر از الگوی رفتاری نشستن روی یک پا نظامی در هنگام ورزش استفاده کنیم یعنی با هر تکرار برخواستن و نشستن پا را تغییر دهیم و روی پای مخالف بنشینیم.

اگر فردی هستید که از مشکلات زانو و کمر رنج می برید و تمایل دارید در این چنین پویش ها شرکت کنید بهتر است از یک باتوم کوهنوردی یاچوب دستی برای راحتر شدن و تسهیل در حرکات استفاده نمایید.

در دو صده اخیر بزرگترین علل آسیب ها و مشکلات قلبی عروقی و همپنین آسیب های عضلانی اسکلتی نداشتن فعالیت کافی بوده که با ساده ترین روش های ممکن می توان این مشکلات را برطرف کرد و به سلامتی و تندرسی رسید.

پس توصیه ما به شما این است که در گروه های معتبر زیر مجموعه انجمن ورزش در طبیعت فدراسیون ورزشهای عضو شوید. و اصولی فعالیت نمایید.

چون فعالیت اصولی نه تنها کمک به بحث سلامت محیط زیست می کند بلکه نقش تاثیرگذاری در روند فرهنگ حفاظت از محیط زیست دارد و همچنین به سلامت قلبی عروقی و توانایی عضلانی اسکلتی ما نیز کمک شایانی می نماید.

مطالب مرتبط